Cesta šamana
Vlastním jádrem šamanismu je představa, že během mimořádných stavů vědomí se jedinec může vydat na prospěšné vizionářské cesty do jiných světů a dimenzí reality. První šamané byli prvními objeviteli a „kartografy“ těchto vnitřních krajů.
Šamanismus je obecný jev. Je také velice starý, jeho počátky lze vystopovat již u cromagnonce, paleolitického člověka. Mnohé skalní malby a rytiny na stěnách velkých jeskyní v Altamiře, Font de Gaume, Les Trois Fr?res a jinde zachycují šamanské výjevy.
Archeologické, historické a antropologické průzkumy naznačují, že základní rysy šamanismu a jeho technologie posvátného zůstávají v průběhu tisíciletí relativně nezměněny. Přečkaly migrace přes půlku světa, zatímco mnohé další aspekty ostatních kultur zaznamenaly dramatické změny. To napovídá, že šamanismus zachycuje základní, nadčasové a univerzální roviny lidské duše.
Během věků šamani po celém světě nashromáždili nesmírné množství vědomostí, které předávají novým adeptům. Toto vědění je znovu a znovu potvrzováno hlubokou osobní zkušeností léčitelů i jejich vyléčených pacientů. Termín šaman je s největší pravděpodobností odvozen z tunguzsko-mandžuského slovesa znamenajícího „vědět“. Doslovný překlad tunguzského slova šaman je tedy „člověk, který ví“. Šamani jako strážci odvěkých znalostí mimořádných stavů vědomí představují nesmírně cenný zdroj informací o procesech, k nimž dochází během transformačních krizí.
Několik důležitých aspektů šamanismu se úzce dotýká pojetí duchovní krize. Šaman je často uveden na léčitelskou dráhu nějakým dramatickým zážitkem, plným emocionálního a psychosomatického zmatku, jenž často dosahuje takových rozměrů, jež by západní psychiatr klasifikoval jako psychotické. A přece budoucí šaman vychází z krize se zlepšeným zdravím a jako plně funkční jedinec.
Za druhé, šaman, jehož cesta učení byla završena, má schopnosti a vnitřní zdroje, díky nimž vstupuje do mimořádných stavů vědomí podle vlastní vůle, tedy do takových stavů, které mohou být opět považovány za psychotické. Přesto během těchto prožitků může šaman nebo šamanka normálně fungovat, využít je k různým účelům a vrátit se zpět bez negativních následků.
Za třetí, mezi schopnosti šamanů patří konečně také schopnost navodit mimořádné stavy vědomí u jiných lidí a vést je cestou, jež vede k vyléčení nebo je prospěšná jiným způsobem.
Zdroj: Stanislav A Christina Grofovi - Nesnadné hledání vlastního já - Růst osobnosti pomocí transformační krize
Komentáře
A leckteré prvky obodobné s Jogou využívají i šamani domorodých kmenů. Viz pro příklad Knížka Joga od staré Indie k dnešku kde je o tom myslím krátké pojednání.
"JÓGA. , OD STARE INDIE I( DNEŠKU PhDr. MILADA Ň MUDr. ...... Jedinec, který se ě stát šamanem, musel míL jisLé vrozené.................." a tak dále.
Když se podíváme na třeba Sat chakra nirupana, přeložil John Woodroffe, tak řada joginů hází bobek na nějakou nirvánu a podobné vylomeniny a usiluje třeba o nesmrtelnost (i když spíše na duchovní úrovni), nadpřirozené síly siddhi a podobě.
http://www.bhagavadgitausa.com/sat_chakra_Nirupana.pdf
"Meditation of Dakini is as follows: Meditate on her, the red, the red - eyed Dakini, in the Muladhara, who strikes terror in the hearts of Pasus , who holds in her two right hands the spear and the
khatvanga and in her two left hands
the swordand a drinking - cup filled with wine. She is of fierce temper and shows her fierce teeth. She crushes the whol
e host of enemies. She is plump of body, and is fond of Payasanna . It is thus that she should be meditated upon by those who desire immortality. "
A tak dále.
Ať už jsou to budhisti, nebo Svědci Jehovovi, nebo marxisti nebo jacíkoliv jiní.
:-D
- Odpovědět
Pošli odkaz